Τι ειναι το Uniar-Multiair......(petrol-diesel)

Η τεχνολογια που θα κανει τα vtec-vanos να δειχνουν παρωχημενα!

To 2007 η Fiat θα παρουσιασει την τεχνολογια UNIAIR(ηλεκτρουδραυλικος ελεγχος των βαλβιδων),που θα φερει επανασταση αυξανωντας 10% την ισχύ 15% την ροπή μειώνοντας 25% την κατανάλωση και 33%(Euro 5) τους ρύπους(που έχει βραβευθεί το 2002 με το ειδικό βραβειο των ευρωπέων κατασκευαστών για ανακάλυψη στο χωρο του αυτοκινητου)Η Fiat φενεται να μην θελει να εμπορευματοποιησει την συγκεκριμενη τεχνολογια μεσω της Bosh(δεν θα πουλησει δικαιωματα παραγωγης) οπως εγινε με το common rail αλλα αποκλειστηκα θα το παραγει η θυγατρικη της(Magneti Marelli).Αν επαληθευτουν οι ισχυρισμοι της Fiat(οι κεφαλες των JTS που θα ειναι οι μονες συμβατες με το UNIAIR)τοτε,για παραδειγμα o καινουριος V6-260hp θα αποδιδει 345Hp ατμοσφαιρικα!Κατι αναλογο θα παρουσιασει ο ομιλος PSA σε συνεργασια με την BMW αλλα οχι πριν το 2009/2010!

http://v3.espacenet.com/textdoc?DB=E...;QPN=EP1378638

Για παραδειγμα ο 3.2UniAir θα έχει γύρω στους 300 ίππους αλλά κυρίως θα έχει 39kgm ροπή...και θα καταναλώνει όσο ο σημερινός 2.0JTS.....


Oλα τα μοντελα της Alfa απο το 2007-8 θα εφοδιαστουν με το UNIAIR.θα εφαρμοστει και στον v12-6.0 της Ferrari με συστημα αμεσου ψεκασμου και 630hp.Oi φημες λενε οτι ισως πρωτοεφαρμοστει το 2006 στην 148 και ο 1.6 jts uniair θα αποδιδει 150hp.

A red Alfa Romeo 147 2.0, complete with UNIAIR livery, has been used extensively as a test vehicle for this project ever since it was first previewed at the 63rd Barcelona Motorshow in April 2003, where awards were handed out for the best technological innovations in the automotive field.
The UNIAIR system will eventually feature on all Fiat Group automotive engines, due to be fitted across the entire range between 2007 and 2008. Early rumours suggested that the Alfa Romeo 148 would receive UNIAIR in October 2006, although this date is now considered as highly
improbable.
The results of the ten year project are stunning, with power output increasing by 10-15% on average, whilst fuel consumption drops by 8 to 10%. The latter improvement is mainly due to the elimination of the conventional butterfly throttle valve, a component that severely reduces the ability for air flow to be optimized. Consequently, UNIAIR technology allows for Euro 5 emissions standards to be met, and contributes to reducing the environmental foot print of modern day motoring.
One of the first engines to receive the UNIAIR treatment will be the 1.6 litre JTS engine, fitted to the Alfa Romeo 148. With UNIAIR technology, the 1.6 litre unit is expected to boast an output of 150 bhp. UNIAIR engines are also characterised by impressive low-end torque.
Diesel engines fitted with the technology bear the MULTIAIR tag, and will also exude impressive power outputs per litre, and ultra-low consumption figures.
On the high performance side of the range, Alfa Romeo have been developing a 3.2 litre twin-turbo V6 UNIAIR JTS, with a power output of approximately 400 bhp. In this application, the benefits of the UNIAIR system are clearly evident, with the air-flow of the engine being far more substantial, and influential. The first application of UNIAIR for the Ferrari range of cars is expected to be with the 6.0 V12 direct injection engine, with an impressive 630 bhp.

http://www.italiaspeed.com/2005/cars.../02/05_02.html

Προκειται για ηλεκτρομαγνητικο ελεγχο των βαλβιβων.Το Uniair θα πετυχαίνει +10-15% απόδοση, - 8-10% κατανάλωση (κυρίως λόγω έλλειψης πεταλούδας γκαζιού) και τους ρύπους κατά Euro 5.Θα βγάλουν και ντιζελ, με το όνομα Multiair, με σημαντικά κέρδη σε ιπποδύναμη και κατανάλωση.

Για παραδειγμα ο 1.6 με uniair θα αποδιδει περι τα 150hp ενω ο νεος 3.2 απο 260 περι τα 300hp.

http://www.mitoalfaromeo.com/Public/...124_uniair.jpg

On 31 October 2003, a cooperation and licensing agreement was signed by Magneti Marelli and Centro Ricerche Fiat(De R&D van Fiat Group?). The agreement, which covers the 2004-2009 period, adresses the development, design and subsequent production and marketing of the MULTIAIR technology.

The most significant increase regards the concession of an exclusive license with reference to a working agreement with the Centro Richerche Fiat S.c.p.A. covering a multi-year project (2004-2009) for the development of "Multiair" technology (EUR 2.5 million

http://www.magnetimarelli.com/financ...port2003uk.pdf